kies regio:

Leren omgaan met geld is belangrijk

Leerlingen duaal leren volgen les financiële geletterdheid

financiele geletterdheid

Ongeduldig wachten Jan en Carlos op Kim Decatelle en haar leerlingen van ‘Duaal leren kinderbegeleider’. Ze stonden klaar om de leerlingen een aantal basisbeginselen rond financiën bij te brengen. Daarvoor hebben ze een lessenpakket samengesteld op maat van leerlingen uit de derde graad BSO en alternerend leren.

Visie volgde geboeid de geanimeerde en interactieve les en had nadien een gesprek met Jan Reunes en Carlos Vandaele van beweging.net en Kim Decatelle, leerkracht PAV in Sint-Vincentius Gent.

Van waar het idee om een lessenpakket rond financiële geletterdheid te ontwikkelen?

Jan: ‘Wel, uit internationaal onderzoek blijkt dat veel Vlamingen het basisniveau van financiële geletterdheid niet halen. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor het nemen van financiële beslissingen zoals bv. het aankopen van een abonnement voor je smartphone, het lenen voor een auto omdat je die nodig hebt voor je stage/werk, enz. Dus een lessenpakket leek mij wel zinvol, alleen… ik ben geen bankier of econoom. En ik vind dat als je zo’n pakket wil maken én geven, je toch wel die materie tot in de puntjes moet beheersen. En daarvoor kan ik gelukkig rekenen op mijn collega Carlos.’

Carlos: ‘Ik heb 30 jaar in een kantoor van vdk bank gewerkt maar ook als vrijwilliger voor de Zuidpoort, een vereniging waar armen het woord nemen. Ik was meteen gewonnen om zo’n pakket te maken want het zijn vaak sociaal kwetsbare mensen die door het ontberen van financiële kennis nóg meer in de problemen terechtkomen. Door het aangaan van gemakkelijke kredieten bijvoorbeeld… We raden het aangaan van kredieten zeker niet af, maar we geven objectieve informatie zodat leerlingen zelf de beslissing kunnen nemen.’

Wat komt er zoal aan bod tijdens de les?

Carlos: ‘We focussen op een aantal basisbegrippen zoals sparen en beleggen, kredieten, betalen, belastingen, wonen en ook veilig bankieren komt aan bod. We proberen alles aan bod te laten komen tijdens twee lesuren, maar dan moeten we wel serieus gas geven!’

Hoe hebt u de les ervaren, Kim?

Kim: ‘Ik ben blij dat dit aanbod er is. Onze leerlingen combineren leren en werken en moeten al heel wat financiële beslissingen nemen. Ik vind het dan ook goed dat onderwijsminister Hilde Crevits financiële geletterdheid heeft opgenomen in de eindtermen. Maar als ik eerlijk mag zijn laat ik het geven van een les rond financiële geletterdheid liever over aan ‘professionals’ zoals Jan en Carlos. Ze brengen de materie op een frisse interactieve manier wat niet onbelangrijk is. En aan de reacties van de leerlingen te zien merk ik dat ze er veel van opgestoken hebben en er echt wel iets aan gehad hebben.’

Kunnen andere scholen een beroep doen op jullie?

Jan: ‘Jazeker! Wie interesse heeft, mag altijd contact opnemen met ons. Om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken geven we de lessen in ’t Kadehuis (Korenlei, Gent). We hebben daar al het materiaal dat we nodig hebben om de leerlingen een optimale leservaring te bieden.'

Wie interesse heeft mag altijd contact opnemen via of 09 269 96 69.

 

  Deze website werd mede mogelijk gemaakt door
Belfius Bank VDK bank Logo DVV