kies regio:

Meer dan helft van werknemers CM actief als vrijwilliger

Kazou

 

6 op de 10 medewerkers van CM Midden-Vlaanderen (arrondissementen Gent, Aalst, Eeklo en Oudenaarde) zijn ook aan de slag als vrijwilliger. Dat blijkt uit een interne rondvraag. Daarmee scoort dit CM-gezondheidsfonds, waar meer dan 600 mensen werken, beduidend beter dan het Belgische gemiddelde. Van alle Belgen ouder dan vijftien, is er één op vijf die zich engageert*.

CM Midden-Vlaanderen zette vorig jaar extra in om de vrijwillige inzet onder de werknemers verder te stimuleren.

Practice what you preach. Ofwel: doe waar je voor staat. En dat gaat zeker op voor CM Midden-Vlaanderen. Bij Kazou, OKRA, Zorgend Vrijwilligerswerk en Samana (voorheen Ziekenzorg CM) zijn vrijwilligers een onmisbare schakel in de werking. En de overtuiging dat vrijwillig engagement waardevol is, leeft sterk onder het personeel. Uit een interne enquête blijkt dat 6 op de 10 werknemers als vrijwilliger aan de slag zijn, ofwel voor een langdurig engagement ofwel voor een kleine taak. Daarmee doet het CM Midden-Vlaanderenpersoneel het drie keer beter dan het nationale gemiddelde. Net geen 20 % van alle Belgen zet zich in als vrijwilliger.

40-plussers het meest geëngageerd

In lijn met de Belgische cijfers zijn binnen CM Midden-Vlaanderen vooral de 40-plussers als vrijwilliger aan de slag. De verklaring ligt voor de hand. Bij veertigers neemt onder andere de zorg voor de kinderen af en is er opnieuw tijd voor andere dingen.

De CM Midden-Vlaanderenmedewerkers zijn gemiddeld zo’n 2.5 uur per week bezig met hun engagement. De meerderheid doet het uit sympathie voor de organisatie en haar doelstellingen. En omdat vrijwilligen hen een goed gevoel geeft.

Opvallende vaststelling uit de rondvraag: van de medewerkers die mantelzorger zijn, die dus de zorg opnemen voor een ziek familielid, neemt bijna drie kwart nog minstens één vrijwillig engagement op.

Proeven van Engagement

In 2016 zette CM Midden-Vlaanderen bij haar werknemers het vrijwilligen extra in de kijker. Het project Proeven van Engagement nodigde de medewerkers uit een kort, eenmalig engagement binnen CM uit te proberen. 1 op 5 stapte daar in mee. Werknemers gingen onder meer mee op pad met het Minder Mobielen Vervoer, staken de handen uit de mouwen op de Kazouvakanties, assisteerden bij OKRA-activiteiten en hielpen bij Samana-evenementen.

Het project verhoogde binnen de organisatie niet alleen de kennis over vrijwillige inzet. Het zwengelde effectief het engagement aan. In vergelijking met 2015, toen ook een rondvraag werd georganiseerd, waren er dit jaar 20% meer geëngageerde personeelsleden. Binnen CM Midden-Vlaanderen leeft unaniem de overtuiging om in de toekomst verder in te zetten op vrijwillig engagement. Vooral omdat het bijdraagt tot een warme en zorgzame samenleving.

 

 

 

 

 

  Deze website werd mede mogelijk gemaakt door
Belfius Bank VDK bank Logo DVV