kies regio:

Wereldsolidariteit en Boondoggle gaan undercover in Cambodja voor #cleanekleren

Jij ziet graag af in jouw sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren. Dat was het uitgangspunt voor de nieuwe campagne voor #cleanekleren, bedacht door Boondoggle. Ngo Wereldsolidariteit, die de campagnes voor #cleanekleren maakt, ging samen met ACV naar Cambodja om een heuse undercoveroperatie op te zetten om de slechte werkomstandigheden in Cambodjaanse kledingfabrieken aan het licht te brengen.

2017 cleanecleren

De sportkleren die wij dragen worden immers aan de andere kant van de wereld gemaakt, vaak in onmenselijke omstandigheden. Een schitterende wieleroutfit mag hier wat kosten maar de arbeidster die hem ginder gemaakt heeft moet het stellen met een hongerloon en werkt lange dagen in slechte condities en extreme hitte. Zes dagen op zeven leveren Cambodjaanse en andere Aziatische kledingarbeidsters onwaarschijnlijke werkprestaties, vergelijkbaar met echte sportprestaties, om onze sportkledij te maken.

Om de sportieve consument hiervan bewust te maken werd in een kledingfabriek in Cambodja een undercover steekproef uitgevoerd bij een echte kledingarbeidster. Ze droeg een aantal fitness gadgets die een hele werkdag lang haar vitale functies maten. Op het einde van de dag kon vastgesteld worden dat de arbeidster een topprestatie had neergezet. Niet voor haar plezier echter, want haar topprestaties vertalen zich niet in een toploon, integendeel.

Het verhaal van de kledingarbeidster wordt verteld in een tv spot die oproept om de petitie voor #cleanekleren te tekenen. Met die petitie zetten Wereldsolidariteit en ACV sportmerken onder druk om in de toekomst te produceren in veilige fabrieken waar mensenrechten gerespecteerd worden en een leefbaar loon wordt uitgekeerd. Daarnaast kan je online ook een reportage met een interview met de kledingarbeidster bekijken.

Boondoggle en Wereldsolidariteit ontvingen in april de Medialaan Fairtime Award die sociale en humanitaire organisaties voor hun creatieve campagnes beloont. Wereldsolidariteit kreeg samen met de award een cheque van 25.000 euro voor de productie van de spot en een mediacampagne ter waarde van 250.000 euro bij VTM, Q2, Vitaya, Caz en op de online platformen van MEDIALAAN.

Bekijk, deel en teken voor #cleanekleren

 

Meer info: www.cleanekleren.be

  Deze website werd mede mogelijk gemaakt door
Belfius Bank VDK bank Logo DVV