GOED OM WETEN: 75 jaar vakantie met Pasar

pasarDit jaar blaast Pasar 75 kaarsjes uit. De vrijetijdsvereniging zorgt al driekwart eeuw lang voor een ontspannende, boeiende en leerrijke vrijetijdsinvulling, voor zoveel mogelijk mensen. Als sociaal-culturele vereniging wil Pasar vooral kansen bieden. Zodat zoveel mogelijk mensen hun vrije tijd zo zinvol mogelijk kunnen doorbrengen.

Dit doet Pasar door mooie natuurwandelingen, sportieve fietstochten, culturele rondleidingen of gezinsvriendelijke kampeervakanties te organiseren. Pasar-activiteiten zijn bovendien stuk voor stuk belevingen die aantonen dat je echt geen honderden kilometers moet reizen om mooie dingen te ontdekken. Zo heeft Pasar 75 jaar ervaring opgebouwd in de organisatie van degelijke activiteiten dichtbij.

feestweekend-header

75 jaar in vogelvlucht

In 1938 ontstond, onder de koepel van het ACW, een nieuwe organisatie die ‘Vakantiegenoegens’ werd gedoopt. Het recht op jaarlijkse vakantie voor arbeiders was pas verworden, en het doel van de vrijetijdsorganisatie was om dit zinvol in te vullen. In 1951 wordt Vakantiegenoegens erkend als organisatie voor arbeidersvakantie en zeven jaar later wordt de kampeerclubwerking opgestart. Vanaf dat moment neemt de vereniging een vliegende start. In 1975 wordt Vakantiegenoegens erkend als een vereniging met lokale afdelingen en activiteiten.

De meeuw

In 1979 pakt de vereniging voor het eerst uit met het bekende logo met de meeuw. De groene sticker met witte meeuw verschijnt op heel wat auto’s en caravans en maakt Vakantiegenoegens steeds bekender. Steeds meer mensen sluiten zich aan bij de vereniging en ontvangen het ledenblad Info, de voorloper van het huidige Pasar-Magazine. In 1992 ondergaat Info een metamorfose en voortaan ontvangen alle leden het toeristische magazine Kreo in de bus.

In 1999 zet Vakantiegenoegens de eerste stappen in de digitale wereld met de lancering van de website. De vereniging werd ook erkend als koepel voor sociaal toerisme, met jaarlijks meer dan 1 miljoen overnachtingen in de vakantiecentra.

Een nieuwe naam

Vakantiegenoegens is in 2008 toe aan een grondige vernieuwing en krijgt een nieuwe naam: Pasar. Ook het magazine wordt omgedoopt tot Pasar.

3000 activiteiten per jaar

Vandaag, in 2013, dient Pasar als sociaal-culturele vereniging nog steeds hetzelfde doel als 75 jaar geleden. De vereniging ijvert ervoor om vakantie en recreatie voor iedereen toegankelijk te maken. Meer dan ooit toont Pasar aan dat er dichtbij huis ook heel wat leuke dingen te beleven zijn.

En met ruim 3000 recreatieve activiteiten per jaar, 320 lokale afdelingen in heel Vlaanderen en 3000 vrijwilligers lukt dat vrij aardig. Elke week opnieuw is Pasar de garantie voor een geslaagde activiteit: een wandel- of fietstocht, kampeeruitstap, reis of culturele ontdekking.

75 jaar, 75 dagen

Pasar zet de 75ste verjaardag in de verf met meer dan 200 typische Pasar-activiteiten op 75 dagen tijd. De lokale afdelingen geven tussen 15 februari en 30 april het beste van zichzelf en stippelden meer dan 200 activiteiten uit.

Daarnaast vieren alle kampeerders samen 75 jaar tijdens een feestkampeerweekend op Kompas Camping Nieuwpoort, van 19 tot 21 april.

Meer info: www.pasar.be

 

VAN TER PLEKKE: WEEK VAN DE VRIJWILLIGER

De week van de vrijwilliger 2013 ging niet ongemerkt voorbij. Verbonden en afdelingen betuigden hun waardering en dank voor de vele vrijwilligers die zich inzetten in de beweging. Dat gebeurde op heel verscheiden manieren, maar overal was er feest.

In West-Vlaanderen werd er gezoend dat het een lieve lust was, in de Kempen stond er voor elke dag van het jaar minstens een vrijwilliger paraat, er werden wensen bezorgd en attenties uitgedeeld. ‘Zonder vrijwilligers geen beweging’. Zoveel is duidelijk.

 

Regio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio MZWVL - ACW Tielt pakte uit met een ontbijt voor meer dan 100 vrijwilligers.Regio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeACW Zeebrugge bedankte de bestuursleden en hun partners met een museumbezoek en achteraf een gezellig samenzijn rond de tafelgrill. Steven Vanackere hield bij aanvang van de Week van de vrijwilliger een toespraak voor ACW Izegem rond het thema ‘geloof en zingeving’.Regio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeACW Langemark-PoelkapelleRegio Brugge - Zoen en bloem voor de vrijwilligersRegio MZWVL - ACW Ledegem won met deze zoen-foto een fototoestel.Regio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeACW IeperRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeACW Assebroek (Brugge) bedankte de kernvrijwilligers en deelorganisaties met een vrijwilligersontbijt.Regio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Oostende-Westhoek - Wereldrecord kettingzoenen om vrijwilligers te bedankenACW KortemarkRegio MZWVL - Vier Wingense KAJ-jongeren organiseerden het vrijwilligersfeest in Wingene. Regio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeACW IchtegemRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeFemma, ACV en ASKOVI Izegem (groep van asielzoekers en sans papiers) organiseerden een leuke quizavond met zang, dans en modeshow.Regio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeACW HouthulstRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeACW Bellegem organiseerde een vrijwilligersbeurs, met een leuke, creatieve input van al haar deelorganisaties.Maria Roelens kreeg het Torhouts Trekpaard tijdens het vrijwilligersontbijt van ACW Torhout op zondag 10 maart.Regio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De WarandeRegio Kempen - Vrijwilligerdag - De Warande

DOSSIER: STOP-principe onder druk

Meer dan 10 jaar geleden bedachten enkele christendemocratische parlementsleden het prachtige STOP-principe. STOP staat voor Stappers, Trappers, Openbaar (en collectief) vervoer en Personenwagens. De volgorde is niet willekeurig: het STOP-principe staat voor een rangorde. “Het STOP-principe vereist een hele mentaliteitswijziging. Bij de aanleg van een weg in een dorpscentrum bijvoorbeeld, moet eerst ruimte voorzien worden voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en pas in laatste instantie voor wagens,” vertelde Carl Decaluwé in 2001 in een artikel in De Standaard. Het STOP-principe raakte sindsdien helemaal ingeburgerd. Het is in Vlaanderen zelfs wet geworden: het staat gebeiteld in het Mobiliteitsdecreet van 2009.

stopKnik
Toch is het Vlaams mobiliteitsbeleid nog altijd vooral afgestemd op het POTS-principe dus: eerst de wagen, dan de rest. Het volstaat om even een gedachte-experiment te doen. Denk je eens in: fietsers zien auto’s van ver aankomen, omdat ze in fluogeel zijn gespoten. Niet-spiegelend glas en airbags aan de buitenkant van de wagen zijn verplicht. Gek? We vinden een officieel beleid dat fietsers aanmoedigt zich uit te dossen als kerstbomen met knipperlichten, fluohesjes en vlaggetjes wél normaal.

De laatste jaren is – naast het STOP-principe - ook een andere term het mobiliteitsbeleid binnengeslopen: het principe van de comodaliteit. Met comodaliteit verwijzen mobiliteitsdeskundigen meestal naar het inschakelen van verschillende vervoerswijzen in één vervoerssysteem. Bijvoorbeeld het verbeteren van het openbaar vervoer door een beter voor- en natransport, te voet, met de fiets of met de wagen: een genetwerkte mobiliteit.

Een betere aansluiting van de bus op de trein, veilige fietsenstallingen in het treinstation: daar kan niemand tegen zijn. Toch schuilt er ook een addertje onder het gras: comodaliteit zet de verschillende vervoerswijzen naast elkaar. Die aanpak leidt lang niet altijd tot een duurzame en veilige mobiliteit. “Het vervelende is dat de auto eigenlijk een koekoek is die de andere modi uit het nest duwt,” zegt mobiliteitsdeskundige Kris Peeters daarover in zijn boek ‘De file voorbij’. De auto is nu eenmaal niet gebonden aan een beperkt aantal infrastructuren zoals de trein, en is ook handig voor langere afstanden, wat de fiets dan weer niet is. Na verloop van tijd stemt ook de ruimtelijke ordening zich hierop af. Functies zoals wonen, werken of winkelen geraken steeds meer gescheiden. De afstanden worden te groot voor voetgangers en fietsers, het openbaar vervoer geraakt niet overal. (Auto)-bereikbaarheid wordt belangrijker dan nabijheid.

N-VA wil af van het STOP-principe en pakte eind 2011 uit met de KNIK-norm. “KNIK” staat dan voor Kwaliteit – Netwerken -Iedereen Mobiel en Knooppunten. Vrij vertaald komt het hierop neer: de auto mag niet meer op de laatste plaats komen, maar moet opnieuw de plaats krijgen die hij verdient. “Het personen- en het goederenvervoer zal in de periode 2005-2030 alvast blijven stijgen. Het is dus maar de vraag of we een STOP kunnen zetten op onze mobiliteitsgroei. Bovendien vertrekken we niet van een wit blad: lintbebouwing en een uitgezaaide stad zijn ons deel,” lezen we in het Witboek Veilig Verkeer Hasselt. De NV-A vertrekt van het principe van comodaliteit als uitgangspunt: “een optimale mix tussen vervoersmiddelen, waarbij elk vervoersmiddel op zijn sterkste punten wordt uitgespeeld.”Voor het ACW moet het STOP-principe hét uitgangspunt van het mobiliteitsbeleid blijven. Omdat het symbool staat voor een sturend mobiliteitsbeleid. In Vlaanderen is de ruimte nu eenmaal schaars, het aantal verkeersslachtoffers ligt nog altijd hoger dan in de buurlanden en de CO2-uitstoot door het verkeer blijft stijgen. Veel meer auto’s kunnen er echt niet bij.

DOSSIER: Voorbeelden van STOP

De consequente toepassing van het STOP-principe is moeilijk, maar niet onmogelijk. Kijk maar naar enkele buitenlandse én binnenlandse voorbeelden hieronder.

Murcia – Spanje

0305 murciaDe stad Murcia in Spanje lanceerde in 2011 een campagne om meer bewoners op de tram te krijgen. Wie zijn nummerplaat inleverde kreeg een levenslange gratis trampas. De ingeleverde wagens werden stukje voor stukje gedemonteerd. Telkens er iemand iets op de Facebookpagina of Twitter postte over de campagne, haalden de monteurs een deeltje weg, totdat de wagens uiteindelijk ‘verdwenen’. De demontage werd massaal gevolgd via internet. In de laatste fase van de campagne werden auto’s op de gekste manieren geparkeerd om aan te tonen dat er echt geen auto meer bij kan in de stad.

Gent

Gent zet vanaf mei/juni een leefstraatexperiment op in enkele straten. Dat houdt in dat hun straat gedurende een maand afgesloten wordt voor doorgaand verkeer en anders wordt ingericht: er zullen speeltoestellen en zitbanken komen en meer groen. De deelnemers krijgen persoonlijke mobiliteitshulp: autodeelsystemen, buurtparkings, bakfietsen, levering aan huis,…

Kopenhagen

0305 kopenhagen fietsKopenhagen is dé fietsstad bij uitstek. Hoe dat komt? Een beperkt overzicht: brede fietspaden, zodat mensen naast elkaar kunnen fietsen, fietssnelwegen met slimme verkeerslichten die zo zijn afgesteld dat wie 20 kilometer per uur fietst, zes kilometer lang niet hoeft te stoppen. In de winter worden eerst de fietspaden ijsvrij gemaakt, autorijden in de stad wordt zwaar belast en overdekte bakfietsstallingen kwamen in de plaats van parkeerplaatsen voor auto’s. Fietsers kunnen gebruikmaken van publieke fietspompen, 'fietsbutlers' maken goed gestalde fietsen schoon of smeren de ketting. Ook worden de fietsers nauw betrokken bij de besluitvorming. Het resultaat? 40 procent van het woon-werk-verkeer in de stad gebeurt per fiets. 30.000 bakfietsen zorgen ervoor dat veel stedelingen geen auto meer nodig hebben. Globaal genomen gebruikt 55 procent van alle Kopenhagers de fiets voor verplaatsingen, goed voor 1,2 miljoen getrapte kilometers per dag.


AAN DE SLAG: Op de kop gevallen?

Een tentoonstelling van STOP-kunst

De campagne ‘Op de kop gevallen?’ is nu in Vlaanderen en Brussel volop uit de startblokken geschoten. Meer dan 150 foto’s van goede en foute verkeerssituaties voor zachte weggebruikers werden op een kleine maand tijd gepost op de website. Dat mag zeker zo nog een tijdje doorgaan.

ODK-vernissage

Deze foto’s kunnen het vertrekpunt zijn voor een STOP-tentoonstelling in je gemeente. De ACW-kernen beginnen, samen met lokale partners, met de voorbereiding. Die tentoonstelling zet allerhande STOP-kunst in de verf. De weg naar een STOP-tentoonstelling is minstens zo belangrijk als het uiteindelijke product. Neem je tijd om de lokale partners (scholen, verenigingen, academie, actieve burgers…) te activeren en te betrekken.

Kinderen kunnen tekeningen maken van hun ideale schoolomgeving, lokale artiesten geven hun interpretatie van een verkeersdrempel, het wijkcomité maakt met speelgoedinkleding een minituintje van putten in de weg… Laat je creativiteit zoveel mogelijk de vrije loop! De STOP-tentoonstelling kan je samen met de betrokken verenigingen en burgers op poten zetten. Op een feestelijke vernissage nodig je dan alle partners en betrokkenen uit, inclusief burgemeester en schepenen en de lokale pers. De tentoonstelling is een kans voor de gemeentelijke verantwoordelijken om ambitieuze plannen te maken voor het verkeer in de gemeente.

Een handig stappenplan, creatieve ideeën en veel praktische tips vind je in de fiche ‘Tentoonstelling van STOP-kunst’.

pdfDownload de fiche 'Tentoonstelling van STOP-kunst'849.7 KB


AAN DE SLAG: Rerum Novarum vieren

RN2013-1ACW-verbonden en plaatselijke afdelingen en kernen vieren elk jaar Rerum Novarum. Daarbij horen een actie of activiteit, een toespraak, een feest en vaak ook een zingevingsmoment. Uiteraard beslissen organisatoren zelf hoe hun viering eruit ziet. Maar er is materiaal ter inspiratie:

  • een projectfiche ‘Tentoonstelling van STOP-kunst’, een hulpmiddel om een aantrekkelijke activiteit op poten te zetten;

  • elementen voor een toespraak van de voorzitter: je vindt ze terug in de RN-bundel die voor Pasen overgemaakt wordt aan alle verbonden;

  • een sjabloon van de eucharistieviering voor RN 2013 vind je nu al op www.acw.be/zingeving. Tegen Pasen worden daar een gebedsviering (voor afdelingen die geen priester hebben) en een meditatiemoment RN (individueel of in groep te gebruiken) aan toegevoegd. Een week voor Rerum Novarum worden er ook enkele modelhomilieën gepubliceerd.

Contact opnemen

  • beweging.net - algemeen secretariaat
    Postbus 20 - 1031 Brussel
    tel. 02 246 31 11
    e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Wegbeschrijving